|
Tydzień bez wulgaryzmów , a może więcej?
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8744 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Przez tydzień w szkole (w podstawówce lub gimnazjum) na lekcjach języka polskiego i godzinach wychowawczych poruszany jest problem wulgaryzmów. Uczniowie w formie pisemnej i plakatu starają się rozwiązać problem.
Temat: Wulgaryzmy – jak z nimi walczyć ? (2 jednostki lekcyjne: język polski i lekcja wychowawcza)
Cele lekcji:
Po zakończonej lekcji uczeń powinien:
- uświadomić sobie, że z wulgaryzmami spotykamy się na co dzień i w związku z tym warto posługiwać się piękną polszczyzną,
- zwracać większą uwagę na język, którym się posługuje i oczyszczać go z wulgarności i ordynarności.
Metody:
Pomoce dydaktyczne:
- duży blok rysunkowy,
- kredki, pisaki.
- Słownik języka polskiego
Przebieg lekcji:
- Wprowadzenie
- Przypomnienie, że rok 2006 jest Rokiem Języka Polskiego - rokiem poprawnej i pięknej polszczyzny.
- Każdy uczeń zastanawia się co to jest wulgaryzm ?
- Wyjaśnienie znaczenia słowa wulgaryzm z pomocą Słownika języka polskiego.
- Uświadomienie problemu, że z wulgaryzmami spotykamy się na co dzień.
- Realizacja tematu
- Nauczyciel podaje problem, nad którym uczniowie mają pracować w grupach:„ Jak walczyć z wulgaryzmami ?”
- Podział uczniów na grupy (4-6 osobowe). Uczniowie na małych jednakowych kartkach wpisują wszystko to, co im przyjdzie do głowy. Każde skojarzenie pisane jest na oddzielnej kartce ( jedna kartka – jedno skojarzenie ).
- Każdy uczestnik grupy składa swoje kartki w jedno miejsce. Kartki zostają wymieszane. Wszystkie kartki stanowią wspólność grupy.
- Każda grupa stara się tak uporządkować kartki, aby te o podobnej treści były złożone razem.
- Grupy prezentują swoją prace. Wypisanie najważniejszych haseł na tablicy – wspólna praca grup.
- Uczniowie wymieniają się wrażeniami, co odkryli, co zrozumieli, co ich zdziwiło, a co zaskoczyło w czasie opracowania problemu.
- Klasa dzieli się na dwie grupy, każda z grup rysuje plakat pt.” Jak walczyć z wulgaryzmami?”
- Omówienie i prezentacja prac.
- Podsumowanie lekcji
- Czy wulgaryzmy są nam potrzebne?
Aby podsumować pracę uczniów i nauczycieli w ostatni dzień akcji odbywa się happening pt. „Wulgaryzm - jak z nimi walczyć?” Na przerwach odbywa się wystawa plakatów wykonanych przez uczniów oraz rozdawanie nalepek promujących „ładne mówienie” (nalepka może mieć kształt np. uśmiechniętej buzi, na której napisane jest: „Mówię ładnie” lub „Nie przeklinam”).
Akcję Stop Wulgaryzmom kończy ankieta (Zał. nr 1), dzięki której sprawdzana jest skuteczność podjętych działań.
Zał. nr 1
ANKIETA DLA UCZNIóW
Ankieta przeznaczona jest dla uczniów. Celem jest zbadanie efektywności działań przeprowadzonych w „Tygodniu bez wulgaryzmów”
- Czy używasz wulgaryzmów ?
Nigdy Czasami (w jakich sytuacjach sytuacjach) ............................................................................. Na co dzień
- Czy uważasz, że zajęcia, jakie miały miejsce w szkole (lekcje, plakaty, happening)
- Będą miały wpływ na poprawę kultury w wypowiedzi uczniów:
............................................................................. .............................................................................
- Która z tych form jest najciekawsza ? (wymień) :
............................................................................. .............................................................................
- Podaj swoje propozycje : Co może wyeliminować wulgaryzmy z języka uczniów ?
............................................................................. ............................................................................. .............................................................................
- Gdzie po za szkołą spotykasz się z wulgaryzmami ?
............................................................................. ............................................................................. ............................................................................. Marzena Wierzba |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|